Toppform och Matakuten.

Det är två mycket bra program har jag kommit fram till!
Tv:n stod på när jag satt och pluggade kemi, och helt plötsligt började Toppform. Ett program där Blossom ska kicka igång ett gäng nior. Väldigt intressant program då man märker hur 15-åringar tänker om mat och träning. Många tränar inte regelbundet, äter ingen frukost och äter kanske 1 kg grönsaker i veckan då det borde vara 3.5 kilo!
Vart är världen påväg? Var det så illa ställt för två år sedan, när jag var en liten 15 årig tjej?

Jag har alltid ätit frukt, grönt och frukost. Träningen har väl varit lite si och så, men jag har alltid varit med på idrotten till exempel.

Efter Toppform slog jag över till fyran där det nya programmet Matakuten gick. Också ett väldigt intressant program om en väldigt aktuell sak: Skolmaten.
De gjorde en jämförelse med skolmaten och kattmat, och det visade sig att Kattmaten innehöll mycket mer mängd Järn och D-vitamin än skolmaten, och detta är viktiga ämnen för växande barn! För nu snackar vi Lågstadieelever, och inte nior.
Ska man i ren protest ta med en burk kattmat till lunch imorgon och käka? Fast det känns inte så fräscht, och man luktar säkert inte gott i munnen efteråt...
Men jag vill bara säga att jag blev väldigt... upprörd? Jag visste att skolmaten var dålig, men inte så illa! En jämförelse jag hört är att fängelsematen är mycket bättre än skolmaten. Ska det verkligen behöva vara så?

Detta är som sagt ett aktuellt ämne, som antagligen kommer att förbli det om det inte görs något åt det nu.

//

Kommentarer
Postat av: Malin :)

Visste du att Nybros skolor har ca: tre gånger så dyrare mat än Lindsdal och ändå är den inte tillräckligt bra, det är riktigt dåligt. Bättre SKOLMAT!!!!



:D

2008-10-07 @ 17:21:43
URL: http://manssonochskold.blogg.se/
Postat av: Emma svarar Malin

Jag tycker synd om de stackars barn och ungdomar som går i Lindsdal! Skolmaten måste definitivt förbättras för barnens bästa!

2008-10-09 @ 20:34:54
URL: http://eca.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0