Popcornte och tentaplugg

På något vis går de två väldigt bra ihop.
Surplar lite på mitt popcornte (låter lustigt men är helt okej), medan en brödlimpa står i ugnen (luktar underbart i hela vår lilla stuga).
Jag får givetivs inte glömma bort alla papper och böcker som klär hela matbordet.
Det är dags för terminens första tenta (på fredag alltså).
Det gäller cirkulation och respiration samt nervsystemet.

Ville bara kika in en snabbis och säga hej samt ge er en förklaring till dåligt uppdaterande framöver (eller förbättrad...)

//


LCHF frukost!

Jag säger bara äggröra med keso.

2 ägg
1 gaffel keso
en skvätt grädde
(salt och peppar efer behag)


Blanda allt och stek i en panna (där du precis stekt valfri mängd bacon) under omrörning.
Häll på tallrik när du tycker det ser klart ut!


Mumma!

//


Det luktar gott.



Det luktar gott från köket.
Där står minsann älskade och lagar gryta av hemligt slag.

Och jag har som vanligt lagt beslag på matbordet för att sprida ut alla mina tjocka böcker och buntar med papper.
Det är tenta på fredag som gäller.
Och det är intressant, men mycket (nästan som vanligt med andra ord).

Ute är det vintrigt och härligt. Kylan biter tag i den hud som man inte lyckats skydda med diverse klädsel.
Vi gick en promenad till vårt lilla Coop.
Mest för luftens skull, men vi behövde även lite mat ocg dryck.
Jag köpte minsann en dipmix så jag kan doppa morötter i eftermiddag (var tvungen att balansera upp för det onyttiga som jag köpte...)

Snart är det februari.
Då fyller jag 20½ år.
Mamma och pappa ska komma på besök också!

//


Det där med midsommar...

Ja nu är jag bokad till midsommar.
"Oj är inte det lite väl långt planerat?"

Jo lite, men det känns skönt att för en gång skull verkligen veta vad man ska göra på midsommar och inte bestämma det dagen/några dagar innan...

Så det så!


Jag och killing.


//


Min nya frukost

Det där med frukost är alltid lite klurigt för mig.
Det kan vara hur gott och nyttigt som helst, men jag tröttnar redan efter några dagar och jag har inte riktigt fantasin för att ha olika frukostar varje morgon.
Nu kanske jag har hittat något hållbart?



Fröbröd med Philadelphiaost. Smoothie på väldigt mogen kiwi, frysta blåbär, ägg, kokos, grekisk yoghurt, grädde och mjölk! :)

Kan
ju inte annat än bli en bra dag med en sådan start, eller?

//


Det där med att inte hitta kamerasladden...

...Känns inte helt okej just nu.
Spenderat en del av min dyrbara tid (tro mig, den är dyrbar, har varenda minut schemalagd just nu känns det som) åt att fotografera diverse gulliga saker.
Gulligt och gulligt, nya kläder, nagellack och örhängen. Skulle kanske kalla det mer tjejigt?
Nåväl, fotografera och blabla. KAMERASLADDEN vill inte bli hittad!
Irrar runt.
Är den i elektronikgarderoben (det är lite som att gå in i Narniagarderoben, man kommer till en helt ny värld full av sladdar, diverse apparater och kanske till och med en lyktstolpe någonstans?)?
Inte gömmer den sig i kameraväskan i alla fal!
Och inte heller gömmer den sig i kylskåpet.

Är jag så klantig att jag råkat glömma den hemmahemma?
Hade jag ens med den hemhem?
Om ja, varför plockade jag upp den ur sitt trygga bo?

Många frågor väcks och det jag antagligen vill ha sagt är att ja, jag lever även om jag inte skrivit jättemycket här.
Mycket just nu. Väldigt mycket.
Men även när det är mycket lyckas man hitta de där guldkornen.
Antingen väl gömt, eller mer uppenbart.



Gömt guldkorn- Jag har ju trots allt min mobilkamera.
Detta är mina nygjorda örhängen (och antagligen mina favvisar just nu!)





Uppenbart guldkorn- Dagen kan inte gå fel när man får gosa med dessa helt underbara killingar!


//


Simning och blodapelsiner

Happy new week!

Första skolveckan försvann med hull och hår!
Fort gick det, fattar inte att det är måndag igen...

Igår var det dags för att handla.
Igen.
Vi kör på veckohandlarsystemet och det går bra!
Varje vecka sätter vi oss ner och planerar veckans "matsedel" (lite mellanstadievarning där!) och sedan åker vi och handlar det som behövs.
Vi har på så sätt otroligt mycket bättre koll på hur mycket pengar som åker ner i matvarornas svarta pengahål.

Föregående vecka var en rolig vecka på ICA Kvantum i Gottsunda!
De har någon slags tiokronors kampanj vilket jag avgudar!
Salladsost, grapefrukt, sweeties, sharon, blodapelsiner (1Kg!!!) är lite urplock av veckans skörd som kostade tio riksdaler.
Bra grej när man vill pröva något nytt (som Sweetie. Aldrig testat. Mycket god! Sötare variant av grapefrukt.)

Påtal om att testa nya grejer så var det mitt första simpass igår.
Jag kan ju inte skryta med att det gick bra och en och annan kallsup åkte väl ner, men jag är ändå lite nöjd.
1. Jag dog inte.
2. Jag drunknade inte heller.
3. Jag spydde inte i vattnet av utmattning (tittar man på min spyhistorik så är det inte jättetroligt att jag gjort det ändå...)
4. Jag kan lyfta armarna idag (var tveksam om detta igårkväll då de kändes som de skulle gå av vid armhålorna...)

Okej. Nu blev det ett sådär långt inlägg utan roliga bilder.
Igen.
Vi får se om jag kan bättra på det där, men nu blir det lite antikrundan på SVT play.

Kärlek till alla er där hemma (och lite överallt annars)!

//


Den Fjortonde Januari

Hej alla där ute!

Det var ett par dagar sedan nu men jag har bokstavligen grävt ner mig i mina böcker!
Även om det bara är början på vårterminen är det mycket att göra.
Det positiva är att det verkligen är intressant! :)

Andra bra saker håller på att hända med.
Till exempel börjar simningen imorgon och det ska minsann bli otroligt spännande!
Är i alla fall förberedd med våtdräkt och nyrakade ben så får vi se hur det går med själva simningen.

Min kära sambo är ute och firar sin gjorda tenta.
Känner jag honom (and yeah, I do!) så har det gått finemang och han är värd varenda öl och varenda minut! :)

Men ett problem uppstodför mig.
Ska jag plugga heela kvällen?
En lördag?

Vad gör man då?

Jag tar en grogg och funderar vidare på det där...

//


Den nionde

Goddag!

Jag är heelt slut!
Tänk vad mosig ens hjärna kan bli på en dag bara.

Ser fram emot kursen, den har vissa guldkorn tycker jag men kan nog bli väldigt intensiv också...

Annars har jag ju handlat idag. Blev en väldigt bra handlarrunda! 4p lax för 40:-, salladsost 2p för 20:- (ja det är ICA basic och ja, det är typ Hanna och Amy som omvände mig från hat till kärlek!)

Jag har även fått motion idag!
Blev ju att cykla till och från skolan.
Imorgon blir det nog strumpbyxor under jeansen för fy farao vad kalla låren var när jag kom hem!
Fick även sprinta till bussen, höll på att missa den till Gottsunda. Fort sprang jag och så mötte jag älskade som steg av bussen jag steg på.


Nehe, nu måste jag faktiskt sammanfatta lite föreläsning! :)

//


Ny dag, ny vecka, ny kurs

Nu är det dags för Organens funktion och struktur.
Vi kickar igång med nervsystemet och endokrina organ m.m.
Det ska bli spännande och jag hoppas att jag itne lagt av allt för mycket under jullovet.

För risken finns ju ändå att jag måste göra en omtenta på BMB-kursen.
Enligt mig är den nog rätt stor, men jag brukar överdriva så den är nog "bara" medelstor...

Idag har vi två föreläsningar, vi slutar vid tre.
Jag ska cykla dit och hem.
Dessutom ska jag försöka överleva cykelturen (kallt, halt och långt för stackars otränade mig, ni vet).

Sen ska jag nog vidare mot Gottsunda och besöka deras trevliga matbutiker.
Tänkte köpa nötter och annat som finns där. Vi får väl se vad det blir!
Ska i alla fall försöka knåpa ihop en müsli av något slag och kanske ett fröbröd?

Och sedan, sist men inte minst kommer jag att ha två föreläsningar att sammanfatta!

Wish me good luck så hörs vi kanske senare!

//


Det nya året.

Jag har suttit här i soffan ett tag nu och försökt summera året som varit, men antingen blir det för tråkigt eller alldeles för mycket att läsa.
En bild säger mer än tusen ord, inte sant?
Så här kommer lite höjdpunkter från det gångna året.



Uppsala
Hit kom vi den 27:e augusti. Bodde på svindyrt vandrarhem första veckan och sedan blev det en lägenhet i Stabby. Vi var nära på att bli hemlösa innan vi fick vårt hem här i Sunnersta!



Det blev en hel del turer till IKEA och när mamma och pappa var uppe och hälsade på passade vi på att packa bilen full!



Flyttlass från Stabby! Stackars taxichaufför säger jag bara! ;)


Före och efter.




Vi har haft mycket trevliga besök här i Uppsala och jag hoppas att det blir många fler detta året! :)




Givetvis har det varit en del plugg också, men mycket roligt på vägen!




Amöbornas återbjudning. Lite häng hemma hos mig innan vi drog till kåren. (Hoppas de inte dödar mig för bilderna?)

Ja det var ett litet axplock av bilder. Upptäckte att jag hade väääldigt många ;)


Ha det!

//


RSS 2.0